Використання інтетнет контенту при вивченні іноземної мови
В останні роки все
частіше піднімається питання про застосування нових інформаційних технологій у
школі. Це не тільки нові технічні засоби, але і нові
форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Основною метою
навчання іноземним мовам є формування і розвиток комунікативної культури
школярів, навчання практичному оволодінню іноземною мовою.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб створити умови практичного оволодіння мовою для кожного учня, вибрати такі методи навчання, які дозволили б кожному учню проявити свою активність, свою творчість. Завдання вчителя - активізувати пізнавальну діяльність учня в процесі навчання іноземним мовам. Сучасні педагогічні технології такі, як навчання в співробітництві, проектна методика, використання нових інформаційних технологій, Інтернет - ресурсів допомагають реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їхнього рівня навченості, схильностей і т.д.
Сьогодні нові методики з використанням Інтернет - ресурсів протиставляються традиційному вивченню іноземних мов. Щоб навчити спілкуванню іноземною мовою, потрібно створити реальні, справжні життєві ситуації (тобто те, що називається принципом автентичності спілкування), які стимулюватимуть вивчення матеріалу і вироблятимуть адекватну поведінку. Цю помилку намагаються виправити нові технології, зокрема Інтернет. Адже не кожен може дозволити собі поїхати до Великобританії на навчання або просто поспілкуватися іноземною мовою.
Форми роботи з комп'ютерними навчальними програмами на уроках іноземної мови включають:
- вивчення лексики;
- відпрацювання вимови;
- навчання діалогічного та монологічного мовлення;
- навчання письму;
- навчання аудіюванню;
- відпрацювання граматичних явищ...
Можливості використання Інтернет - ресурсів величезні. Глобальна мережа Інтернет створює умови для отримання будь-якої необхідної учням і вчителям інформації, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі: країнознавчий матеріал, новини з життя молоді, статті з газет і журналів, необхідну літературу і т.д.
На уроках англійської мови за допомогою Інтернету можна вирішувати цілий ряд дидактичних завдань: формувати навички та вміння читання, удосконалювати вміння письмa школярів; поповнювати словниковий запас учнів; формувати стійку мотивацію до вивчення англійської мови. Крім того, школярі розширюють свій кругозір. Учні можуть брати участь у тестуванні, у вікторинах, конкурсах, олімпіадах, які проводяться в мережі Інтернет, листуватися з однолітками з інших країн, брати участь у чатах чи міжнародних проектах, відеоконференціях, і т.д.
Інтернет є незамінним при індивідуальному навчанні. Машина може "дружелюбно" спілкуватися з користувачем і в якісь моменти "підтримувати" його, вона ніколи не виявить ознак дратівливості і не дасть відчути, що їй стало нудно чи не цікаво.
Як інформаційна система, Інтернет пропонує своїм користувачам різноманіття інформації і ресурсів. Базовий набір послуг може включати в себе:
- електронну пошту (E-mail);
- доступ до різноманітної інформації;
- можливість публікації власної інформації, створення власної
домашньої сторінки (homepage) і розміщення її на Web-сервері;
- телеконференції (Usenet);
- відеоконференції;
Інтернет - чудове засіб для отримання інформації про останні події у світі. Таким чином, можна за допомогою Інтернет перетворити класну кімнату в агентство новин, а своїх учнів - в репортерів. Такий вид діяльності підійде для старших класівю Практично всі значущі газети в світі мають свої web-сторінкию У плані оволодіння міжкультурної компетенцією онлайнова газета є незамінним помічником. Вона дозволить учням поринути в гущу світових подій, що відбуваються практично в поточний момент, побачити, що відбувається з різних точок зору:
BBC World Service надають можливість не тільки прочитати, але й прослухати новини, на багатьох мовах, причому можна навіть вибрати для себе відповідний рівень володіння англійською і прослухати новини в режимі LEARNING ENGLISH.
ABC News супроводжує свої публікації крім звукового ще й відео супроводом. Можлива так само бесіда на запропоновану тему серед читачів у розділах CHAT.
The New York Times окрім вищепереліченого пропонує своїм читачам навчальну версію газети з готовими поурочними розробками.
Можна запропонувати учням працювати по двоє чи по троє, досліджувати статті, що охоплюють всі сторони життя: політику, спорт, погоду, культуру... Перевага такої роботи полягає в повній залученості всього класу в поєднанні з диференціацією завдань: сильні учні можуть зайнятися дослідженням більш важких статей, в той час як більш слабким можна доручити звіт про погодні умови або що-небудь з області культури. Інтернет може і повинен використовуватися не тільки пасивно, але й активно. Учні можуть спробувати себе в ролі не споживачів, а постачальників інформації.
Навчаючи справжнього мови, Інтернет допомагає у формуванні вмінь і навичок розмовної мови, а також у навчанні лексики і граматики, забезпечуючи справжню зацікавленість і, отже, ефективність. Більш того, Інтернет розвиває навички, важливі не тільки для іноземної мови. Це насамперед пов'язано з розумовими операціями: аналізу, синтезу, абстрагування, ідентифікації, порівняння, зіставлення, вербального і смислового прогнозування і попередження, і т.д. Таким чином, навички та вміння, що формуються за допомогою Інтернет-технологій, виходять за межі іншомовної компетенції навіть у рамках "мовного" аспекту. Інтернет розвиває соціальні і психологічні якості учнів: їх впевненість в собі і їх здатність працювати в колективі; створює сприятливу для навчання атмосферу, виступаючи як засіб інтерактивного підходу.
Безсумнівно Інтернет може використовуватися в якості ефективного додатку для розвитку граматичних, лексичних навичок і вмінь, перевірки знань. Сюди входять всілякі тренувальні лексичні, граматичні, фонетичні вправи, тести на читання, граматику, IQ-тести і т.д. Викладачі чи самі школярі можуть знаходити такі сайти на WWW.
Великим плюсом використання ресурсів Інтернету є розвиток міжкультурної компетенції, тобто, знайомству з різними культурами, визначенню шляхів їх взаємодії і взаємопроникнення один в одного, формуванню культурних універсалій, необхідних для досягнення взаєморозуміння і плідного співробітництва при безпосередньому спілкуванні.
World Wide Web з величезною кількістю сайтів і домашніх сторінок, які надають інформацію на всі смаки - є безкрайніх полем діяльності в плані використання на уроці іноземної мови для розвитку міжкультурної компетенції. Наприклад, сайт City Net ( <.city.net/> )
робить можливим подорож по різних країнах, відвідуючи парки, пам'ятники і будь-які інші пам'ятки. Тут можна знайти все по обраній країні - від фотографій пам'ятників до повного звіту про природні ресурси та мистецтво. Потрапивши в бажану країну за допомогою гіпертексту або лінків (посилань), учні ознайомляться з її особливостями. Можна запропонувати учням подорожувати в якості туристів або гідів. Вони зможуть самі упакувати багаж і порекомендувати необхідні речі своїм клієнтам...
Використання Інтернет-контенту на уроках іноземної мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу. З використанням глобальної мережі учні мають можливість отримати швидше й набагато більше інформації, опрацювати та засвоїти її, ніж це робилося за той самий час в умовах традиційного навчання. Крім того, існує можливість не лише прочитати інформацію, а й почути, побачити. Матеріал засвоюється краще, оскільки учні активізують і розвивають більше видів діяльності: читання, аудіювання, спостереження, опрацювання, виділення та вибір потрібного
НАВЧАННЯ АУДІЮВАННЯ
Існує чимало сайтів, які дозволяють почути, як звучить будь-яка фраза іноземною мовою. Автори пропонують розроблений синтезатор мови, який перетворює друкований текст у звук.
Наприклад, на сайті https://www.bell-labs.com/project/ tts/index.html можна вибрати одну із семи мов - англійську, німецьку, французьку, італійську, іспанську. Потім потрібно надрукувати у відповідне віконце текст обраною мовою. Через декілька секунд написане буде вимовлене. Таким чином можна озвучити будь-який текст із будь-якого джерела. Більш того, усе вимовлене можна не просто прослухати, а ще й записати на диск, щоб у разі необхіднос ті прослуховувати необмежену кількість разів, не під'єднуючись до мережі Інтернет.
Існує велика кількість онлайн-програм синтезу мови. Недоліком деяких програм є обмежена кількість символів (до 250). Ось декілька з них:
https://www.neospeech.com
https://www.research.att.com
https://www.linguatec.de
https://text-to-speech. imtranslator.net
Корисним і цікавим джерелом розвитку навичок аудіювання учнів із достатнім та високим рівнем знань може стати Інтернет-радіо. Крім
того новини можна прослухати спрощеною англійською мовою (для початківців), американською чи австралійською англійською. Найбільш поширені сайти:
https://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/rа- dio_newsroom/default.stm
https://www.simpleenglishnews.com/
https://www.abc.net.au/rn/tranlist.htm
Інтернет сьогодні пропонує безліч аудіокниг різного рівня складності, начитаних носіями мови. Це незамінний елемент під час вивчення іноземної мови та розвитку навичок аудіювання. Наприклад:
https://www.abc.net.au/science/programs/podcast
https://www.abc.net.au/science/k2/mo- ments/
https://www.britishcouncil.org/professionals-pod-cast-english-listening-downloads- homepage
Крім аудіоматеріалів Інтернет пропонує своїм користувачам безліч відеоресурсів. Ви можете переглянути, завантажити документальні, художні фільми, мультики, переглянути новини, записи улюблених програм, інтерв'ю. Це однозначно підвищить мотивацію учнів до вивчення іноземної мови, оскільки вони зрозуміють, наскільки ближчим став світ для них.
НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ
Інтернет - чудовий засіб для отримання інформації про останні події у світі. Практично всі найбільші газети світу мають свої web-сторінки. Пропоную сайти декількох відомих англомовних видань:
CNN World News (<https://cnn.com/world>),
ABC News (<https://www.abcnews.go.com/index. html>),
BBC World Service (<https://www.bbc.co.uk/world- service>)
The Washington Times (<https://www.washtimes. com/> )
The New York Times (<https://www.nytimes. com/>)
Усі ці та інші агенції новин мають схожу зручну для користувача структуру посилань. Усі видання охоплюють основні сфери життєдіяльності людини. BBC World Service (https://www.bbc.co.uk/world- service) надає можливість не лише прочитати, але й прослухати новини багатьма мовами, до речі, можна вибрати для себе рівень володіння англійською мовою й прослухати новини в режимі LEARNING ENGLISH.
В інтернеті можна знайти величезну кількість текстів, адаптованих літературних творів з опрацьованими завданнями різного рівня складності.
ВИВЧЕННЯ ЛЕКСИКИ
Навчання іншомовній лексиці може бути ефективним завдяки використанню новітніх інформаційних технологій. В Інтернеті існує багато різних сайтів, за допомогою яких можна поповнювати свій словниковий запас. На багатьох з них враховується мовний рівень дитини та необхідність вивчати слова, які є найбільш частотними у мовленні.
На сайті ilearnwords запропоновано вивчати слова методом прослуховування та запам'ятовування. Із переліку найбільш частотних слів англійської мови учень вибирає слово рідною мовою. На новій сторінці представлене вибране слово іноземною мовою та мінімальний контекст з трьох речень, які містять це слово. Багаторазове прослуховування та можливість повторення дозволяє запам'ятовувати нові слова.
Сайт https://www.merriam-webster.com пропонує різні види вправ з вивчення нової лексики. Ці вправи включають ігри, які дозволяють засвоювати нові слова, їх графічну оболонку та значення; роботу з тезаурусом, в якому слова згруповані за тематичним принципом; ознайомлення з неологізмами у рубриці «Слово дня» (Word of the Day); виконання словникових вікторин, в яких запропоновано написати слова згідно їх звучанню (Spell It) або обирання варіанту слова, яке є коментарем до одної з трьох запропонованих картинок (Name That Thing) та ін.
Багатий навчальний матеріал для засвоєння нової лексики міститься на сайті https://bbc.co.uk/worldservice/learningenglish. Перевагою цього сайту є вдала згрупованість матеріалу, який представлено у розділі новин, серії уроків з навчання англійських ідіом і т.і. Відеосюжети є компактними, кожний тривалістю 6 хвилин, що є зручним для роботи з відеорядом. При необхідності можна завантажити відео- і текстовий матеріал на комп'ютер для використання без підключення до Інтернету.
Варто також згадати програми вивчення іноземної мови (грамматику, лексику, фонетику...), які ми можемо встановити на наших телефонах, планшетах...
iCan ABC By Monkeybin Studios. Прикладна програма для дітей або тих, хто тільки починає знайомитися з англійською мовою. Завдяки програмі ви зможете вивчити англійський алфавіт, а також звуки і їх вимову. Дитина, вивчивши алфавіт і звуки англійської мови, зможе удосконалювати мовні навички за допомогою ігор, переглядів мультфільмів і пісень.
Words. Програма, на думку редакції Apple, є кращою в категорії «Освіта». Ця програма - гарантія нескінченно захоплюючої гри в слова. Ви будете запам'ятовувати нові слова, тренувати правопис і сприйняття на слух. Програма підійде користувачам будь-якого рівня володіння англійською: від початкового до поглибленого. Головні переваги програми: доступно в режимі офлайн, крім того, Words адаптується до кожного конкретного користувача і тренує ті слова, з якими у вас могли виникати труднощі. У базі програми - понад 8 тисяч слів, 330 уроків.
LingQ. Додаток, який допоможе вам читати, перекладати і слухати тексти англійською мовою. Обрані вами незнайомі слова в текстах будуть виділятися певним кольором (залежно від рівня складності запам'ятовування слова). Таким чином ви не просто зазубрюєте нові слова, а запам'ятовуєте їх в контексті.
English Grammar in Use Activities By Cambridge University Press. Програма, яка допоможе вам вдосконалити граматику. Ви отримаєте вільний доступ до величезної кількості якісної і добре структурованої інформації. Труднощі використання артиклів, дієслів, іменників перестануть бути для вас незрозумілими та складними.
Conversation English By The English App. Програма для практики англійської мови. Ви зможете вивчити більше 200 ідіом, поліпшите навички розмовної мови та комунікативні навички. Кожен урок включає: прослуховування тексту, читання діалогів, вивчення нових слів і виразів.
Прикладні програми-словники:
15500 Useful English Phrases. Завдяки програмі ви зможете збагатити свою мову найрізноманітнішими фразами і мовними зворотами. Це не тількичасто вживані розмовні фрази, але яскраві порівняння, чудові літературні афоризми, фрази, які ви зможете використовувати в бізнес-середовищі і побутовому спілкуванні.
WordBook - English Dictionary & Thesaurus. Словник-скарбниця, який ви можете завантажити на свій смартфон. WordBook має ряд особливостей, які вирізняють його з-поміж інших словників: 15 тис. слів, 220 тис. визначень, 70 тис. прикладів і синонімів, етимологія 23 тис. слів, звукове вимова кожного слова, перевірка орфографії. Wordbook доступний в режимі офлайн, за винятком функцій перегляду веб-словників або онлайн-ігор для тренування вимови.
І це далеко не повний перелік программ, які можуть допомогти у вивченні іноземної мови. Звичайно не всі вони безкоштовні і це великий недолік для багатьох. але підручники також не дешеві.
Сьогодні важко зацікавити дітей вивченням іноземної мови просто за допомогою підручника. Ми маємо йти в ногу з часом. Доцільність використання Інтернет-ресурсів у навчанні іноземних мов не викликає сумніву. Однак не можна забувати про те, що Інтернет - лише допоміжний технічний засіб навчання, і для досягнення оптимальних результатів необхідно грамотно інтегрувати його використання в роцесс уроку.
ЛІТЕРАТУРА: